Ido Rozenberg

עידו רוזנברג - שחקן ובמאי

על הדרך - בלוג כנר על הגג

על ההצגה “כנר על הגג” שעלתה בבית צבי ב2017

.כשהציעו לי לביים את ”כנר על הגג“ חששתי מאוד
המחזמר הזה, שכתב ג'וסף שטיין עפ"י ספרו של שלום עליכם "טוביה החולב", כתוב כל כך טוב שאסור להתחכם איתו, לא כדאי להעמיס עליו איזו קונספציה מיותרת שתמשוך את תשומת הלב ותפריע לגאונות שלו. מצד שני, רציתי להגיד משהו באמצעותו, המסר שלו חשוב מאוד ומדבר אליי באופן מיוחד. השתתפתי בהפקה של תיאטרון הקאמרי שביים משה קפטן במשך שבע שנים, כך שאני מכיר את המחזה מצויין ועם זאת אני צריך להתנתק מהגרסה ההיא כדי לעשות משהו מקורי שלי. המחזמר מדבר על בעיטה במסורת ופריצת גבולות אבל יותר מחמישים שנה המחזמר רץ בעולם באותה שבלונה. רק לפני שנתיים, בהפקה חדשה בברודווי נעשתה כוריאוגרפיה חדשה של הכוריאוגרף הישראלי חופש שכטר, תוך שמירת אמונים וכבוד לג‘רום רובינס שיצר את המחזמר הזה בשנת 1964. עד לפני שנתיים בכל הפקה בעולם השתמשו בכוריאוגרפיה המקורית של רובינס ע“י ספר הנחיות עם ציורים מדוייקים, ולפעמים ע“י כוריאוגרפים נבחרים שקיבלו אישור מיוחד להעביר וללמד את הכוריאוגרפיה. גם המוסיקאי הישראלי, אורן אלדור, נגע בפעם הראשונה במוסיקה המקורית וכתב מוסיקה חדשה לקטעי הריקוד בהפקה האחרונה בברודווי ויחד עם שכטר הם ניערו את האבק מעל המחזמר הזה. היות ושניהם יוצרים צעירים (וישראלים) הם הביאו משהו חדש ומרענן שפרץ את הדרך בה הוא הוצג עד היום בעולם

אז מה אני רוצה להגיד? על מה המחזמר בעיניי? חשבתי הרבה והגעתי למסקנה שיש מילה אחת דרכה עובר כל מה שיש לי לומר, המילה ”דרך“: ”דרך ארץ“, ”דרך ארץ קדמה לתורה“, ”פריצת דרך“, ”אם הדרך“, ”דרך המלך“ ואפילו ”דרך ללא מוצא“ הם חלק מהביטויים שהתרוצצו בראשי כשקראתי שוב ושוב את המחזה והקשבתי לפזמונים המבריקים שכתב שלדון הרניק ולמוסיקה המרגשת שהלחין ג‘רי בוק. לדעתי, מסורת היא דבר שמשתנה וחייב להשתנות עם הזמן בין דור לדור. דרך החיים משתנה, פער הדורות גדל וכבר לא כל דור צועד בדרך בה הלך הדור הקודם. העולם משתנה בקצב מסחרר וחייבים לזרום עם השינויים ולא להתנגד להם. על זה אני רוצה לדבר. אבל איך מביאים את זה לבמה? איך סוללים דרך ופורצים אותה על במת תיאטרון? מעצבת התפאורה מאיה פלג ואני התחלנו לחפש את הדרך שלנו. ראינו אותה בסרט בכיכובו של חיים טופול האגדי. אגב, כשהייתי ילד ראיתי את ההפקה בהשתתפותו בהיכל התרבות בתל אביב ואני זוכר שהייתי מהופנט ממנו ומההפקה בכלל. אני זוכר חלקי סצנות ושירים בצורה צלולה מאוד גם אחרי 20 שנה

החלטנו לסלול דרך ארוכה על הבמה, ישרה מאוד. ואז חשבנו איך אפשר לשתף את הקהל בדרך הזאת, כדי שיבין שגם הוא סוחב עגלת משא עם עול כבד של מסורת, מכל סוג שהיא. הרי מסורת איננה רק דתית, היא קיימת בכל צורת חיים של כל חברה. החלטנו לסלול דרך שתמשיך לתוך הקהל, היות וההצגה תוצג בתיאטרון רמת גן ובו יש במה פורצת, אנחנו יכולים להמשיך אותה לתוך מדרגות האולם. אותן מדרגות שהקהל ירד בהן כדי להתיישב בכסאות, ירדו ויעלו גם השחקנים. החלטנו ליצור את הדרך מסוג של חול ובכך כבר מהריקוד הראשון הדרך תתחיל להיפרץ ולאבד את צורתה המקורית ותקבל צורה שונה תוך כדי ההצגה ובעצם כל ערב צורה אחרת

בחרנו בכדורי גומי קטנטנים שנצבע אותם בצבע אפור ושאר הבמה תהיה שחורה כדי למרכז את העיניים על הדרך. רעיון נוסף שהיה למאיה המעצבת, הוא ליצור הפרדה בין החברה היהודית באנטבקה לבין הגויים. הוחלט להעלות את הגויים על פודיום כדי לשים אותם מעל היהודים ושיתן קונוטציה של תצפית ושליטה בהם. ולכן הם לרוב יהיו על הפודיום חוץ מבשיר "לחיים" שם נפרצות המעמדות וכולם רוקדים ושרים יחד תודות לאלכוהול... או למשל בסצנה שבה פיידקה הגוי יפרוץ גם הוא את הדרך שלו וכדי להגיע לחווה יצטרך לרדת מהפודיום ולעלות על הדרך שבה היא צועדת. חלקי תפאורה מעטים מאוד יכנסו ויצאו רק כדי לעזור בהמחשת סצנות הפנים, אבל בעיקר הדרך הזאת תשמש אותנו בהרבה סצנות במשמעויות רבות: בסצנת החתונה למשל, היא תשמש בתור השביל המוביל אל החופה ומאוחר יותר היא תהיה גם "גדר ההפרדה" בין הגברים לנשים שכמובן לא יושבים יחד. כשהודל נוסעת אנחנו משתמשים בה כדרך חד-סטרית שאליה טוביה כבר לא יכול ללוות אותה ובה היא צועדת לבדה לעבר ביתה החדש ומשאירה אותו מאחור באנטבקה. ועוד הרבה שימושים אחרים. בקצה הדרך שמנו פיסת שמיים, שתסמל את הרגעים בהם הדרך נפרצת, למשל כשהבנות עוזבות, כשטוביה מהרהר עם אלוהים, כשעוזבים את אנטבקה ועוד. השמיים יוסתרו מאחורי מסך טול ויתגלו לקהל רק ברגעים מסויימים אלו 

החלטנו לקשט את מפתח הבמה בשורשים וענפים מסוגננים כדי לתת את אווירת החוץ בסצנות רבות אבל בעיקר כדי לשים תזכורת לשורשי המשפחה והמסורת שהם חזקים, נטועים עמוק וקשה מאוד לעקור אותם. הענפים שמזכירים לנו אילן יוחסין שהוא ערך קדוש במשפחה היהודית. על הבמה יהיו פזורים גם נרות שבת שידלקו ברגעים מסויימים כמו שיר השבת וטקס החתונה, וגם ברגעים סוריאליסטיים יותר כמו החלום 

אז הנה תמונה של המקט שלנו (דגם התפאורה) הבסיס של הבסיס, רק עם העגלה עליו. יהיו הרבה הפתעות על הבמה שלא ניתן לראות בתמונה. אני מתרגש לצאת מהשבלונה ולביים הפקה מודרנית, מתוך מחשבה שהמסר הוא לא רק לגבי המסורת היהודית ושאנטבקה יכולה להיות כל מקום בעולם  

השראה ועיצוב - בלוג כנר על הגג

בתחילת המחזה, מדמה טוביה את חיי היהודים באנטבקה של סוף המאה ה19 כמעין כנר על הגג ”המנסה לאלתר איזו מנגינה פשוטה עריבה - מבלי לאבד את שיווי המשקל ומבלי ליפול ולשבור את הראש“. הוא מוסיף שבזכות המסורת הם שומרים על שיווי המשקל כבר הרבה שנים. למה בעצם כנר? כינור הוא כלי המזוהה מאוד עם התרבות היהודית, הוא חלק חשוב מהרכב כלייזמרים. כדי לנגן על כינור צריך להשתמש בשתי הידיים: יד אחת אוחזת בכלי עצמו והיד השניה מחזיקה את הקשת. אם חלילה יאבד הכנר את שיווי המשקל יאלץ לתמוך או להחזיק איפשהו כדי לא ליפול ואז הלך הכינור והלכה המנגינה. ברגעים ספציפיים במהלך המחזה מופיעה דמותו של הכנר, אלו הרגעים בהם טוביה מדבר עם אלוהים ושואל אותו (ובעיקר את עצמו) שאלות קיומיות. הוא מתלבט בעיקר בנושאים הקשורים לבנותיו ולאהבות שלהן. במחקר אחרי המחזה גיליתי את מקור השם, 2 ציורים של מארק שאגאל הנקראים: "הכנר" ו"הכנר הירוק". ביצירות המדהימות האלו של הצייר היהודי-רוסי-צרפתי נראה כנר יהודי (בציור אחד רואים ממש טלית) מנגן על גג/גגות. אותי משך יותר הכנר הירוק, לא בגלל הצבע של פניו, דווקא בגלל הצבע של הז'קט שלו. הסגול הזה מדהים בעיניי, אבל לא רצינו לעשות אותו ממש כמו בציור וחשבנו על צבע שיסמל לנו את הרגעים בהם הוא מופיע. מעצבת התלבושות שלנו, נטשה מנטל, הציעה שהוא יהיה בצבע כחול כמו השמיים שמתגלים בכל פעם שהוא מופיע. כחלק משבירת המסורת החלטתי ללהק לתפקיד הכנר שחקנית, כאילו טוביה רואה בה את בבואתן של בנותיו. עיצבנו אותה כגבר אבל מתוכו מציצה אישה. כשביימתי את ההצגה הקפדתי על כך שהכנר יצוץ כל פעם במקום אחר, כמו החתול ב"עליסה בארץ הפלאות" וגם קצת כמו אלוהים שנמצא בכל מקום... הוא מופיע מנגן, מאזין, צוחק, רוקד וברגע אחד הוא אפילו יושב עצוב ולא מנגן בכלל. הרגע האהוב עליי הוא כשטוביה עושה את השידוך לביתו צייטל, עם לייזר וולף הקצב, הוא שיכור מיין ומשמחה ומתחיל לרקוד לעצמו ברחוב. לפתע הוא רואה, או מדמיין את הכנר הזה על הגג, והוא מצידו מזמין אותו לרקוד איתו. טוביה מטפס והם רוקדים יחד. הכנר משתעשע איתו כי הוא יודע מה צופן לו העתיד וגורם לו לאבד את שיווי המשקל ואולי אפילו ליפול מהגג 

אחד הרגעים הרגעים בהצגה שהיה הכי כיף להתעסק איתם הוא כמובן סצנת החלום. בוקר אחרי שטוביה סיכם עם לייזר וולף, הקצב האלמן, על נישואיו עם ביתו צייטל, היא מתחננת שלא יכריח אותה להתחתן איתו ומוטל מבקש את ידה. טוביה מאשר להם להתחתן ונאלץ להמציא חלום בלהות כדי שאישתו גולדה תסכים. מוטל הוא חייט עני וזה שידוך לא מוצלח, מה גם שהוא נעשה ללא שדכנית שזה דבר לא נהוג על פי המסורת. טוביה בודה סיפור מפורט מאוד: מכרים וידידים נאספים לחתונה, ביניהם אמה של גולדה, סבתא צייטל (שעל שמה נקראת צייטל הבת), היא מברכת את טוביה במזל טוב אבל היא טוענת שהחתן הוא מוטל. טוביה מנסה להסביר לה, לסבתא, שהחתן הוא לייזר וולף אבל היא מתעקשת. הוא אומר לה שכבר הודיעו לשכנים ותקעו כף עם הקצב אבל היא בשלה - החתן הוא מוטל ולא לייזר. אם כל זה לא מספיק בהמשך החלום מופיעה דמותה של פרומה שרה, אישתו הראשונה של לייזר וולף, היא עולה מן המתים גם היא, היא כועסת מאוד שטוביה מכניס את ביתו לביתה, למיטתה ומבטיחה לנקום ולחנוק אותה אם תינשא לליזר. החלטתי להראות את טקס החתונה הזה שעליו מדברת הסבתא בחלקו הראשון של החלום, צייטל בשמלת כלה ומוטל בחליפת חתן והם עומדים ליד הרבי שמקדש אותם. כאשר גולדה מבקשת מטוביה לתקן את הסבתא ולהסביר לה שמדובר בלייזר וולף הוא שולף את לייזר מאחורי המיטה ומציב את לייזר במקום מוטל בתמונת החתונה הזאת. טוביה הוא כמו הבמאי של הנאמבר הזה כי הרי הכל פרי דימיונו. בסופו של החלום מופיעה שוב דמותה של צייטל הבת וכל המכרים המתים שנאספו לחתונה באים לחנוק אותה, כמו שמבטיחה פרומה שרה ולוקחים אותה אל הקבר וזורקים אותה אליו. שתי השראות מרכזיות הנחו אותי בחלום הזה. בחרתי לעצב את קהל החתונה כאנשים מתים שעלו מן הקברים שלהם, כמו סבתא צייטל ופרומה שרה. הלכנו על תלבושות של בני אדם שנרקבו שנים מתחת לאדמה והם באמת עולים מתוך רצפת הבמה. ההשראה הראשונה והבלתי נמנעת היא "טרילר" של מייקל ג'קסון, הקליפ המדהים הזה שהוא יצירה בפני עצמה, ידוע בעיצוב הדמויות המדהים שלו, לקחנו משם השראה גם לעיצוב התלבושות וגם לפיזיות של השחקנים. ההשראה השניה, גם היא מתבקשת מאוד היות ומדובר בחתונת-מתים, היא טים ברטון הגאון ותמונה מסויימת שלו שאני מאוד אוהב. קרן גרנק מעצבת התאורה עשתה את הקסם שלה והנה לפניכם הציור שלו והרגע הזה בהצגה שלנו


 
 

סקיצות של נטשה מנטל מעצבת התלבושות - המתים ופרומה שרה

צילומים מתוך ההצגה: יוסי צבקר